Greenwashing, zelené pranie, znamená, keď niektorá značka alebo firma iba hovorí o ekológii, ochrane prírody, ale v skutočnosti koná v rozpore s touto ideológiou. Pozbierala som pre vás tie 3 veci, ktoré ako zákazník Manny môžete proti tomuto urobiť.
Najprv však niečo o tom, čo presne pomenúvame slovom greenwashing. Vedeli ste, už viac ako 35 rokov existuje toto pomenovanie, a že naozaj má niečo spoločné s praním?
Fenomén dostal svoje pomenovanie podľa konkrétnej praxe, kedy sa v hoteloch umiestnili tabule nabádajúce k opakovanému použitiu jednorazových uterákov odvolávajúc sa na ochranu životného prostredia. V tejto súvislosti prvýkrát použil toto pomenovanie ochranca prírody Jay Westerfield z New York-u vo svojom článku v roku 1986. Dovolenkoval v hoteli, v ktorom bola podľa neho komunikácia prepojenia medzi ochranou životného prostredia a praním trocha prehnaná. Pohoršoval sa nad tým, že kým hotel priamo poukazuje na ochranu životného prostredia, v prvom rade tým ušetrí náklady na pranie. Čiže v skutočnosti to samé o sebe nie je ochrana životného prostredia, a ak áno, tak iba do istej miery.
1. Greenwashing je dnes už (aj) o overiteľných tvrdeniach
Od „uterákovej dovolenky“ pána Westerfielda sa stal pojem greenwashing omnoho jemnejším, dnes sa už hovorí o kategóriách, typoch.
I keď je vo všetkých spoločným bodom to, že daná firma sa prezentuje ako ekologická, avšak aj “zelenanie” má mnoho odtieňov.
Jedným extrémom je to, keď o nejakom vyslovene neekologickom riešení alebo produkte tvrdia výrobcovia, že ekologickým je. Napríklad, keď sa predstavuje auto, ktoré údajne produkuje málo škodlivých emisií, pričom merania ukazujú, že to tak nie je.
Ale známym greenwashing-scenárom je aj to, keď sa na produkt dostane z hľadiska ochrany životného prostredia kritická informácia bez nedostatku dôkazov, napríklad, že je vyrobený z recyklovaných, alebo menej ekologicky škodlivých surovín.
V rôznych prípadoch zeleného prania je spoločné aj to, že väčšinou sa odhalia až dodatočne, ako výsledok nejakého výskumu.
Viete sa pred tým nejako ako spotrebiteľ ochrániť? Alebo je na náhode, či sa stretnete s praxou zeleného prania?
Nie ste bezmocní! V mnohých prípadoch môžete, našťastie, aj vy sami skontrolovať pravosť ekologických tvrdení. V tomto vám pomôžu tie organizácie, ktoré potvrdzujú tvrdenia značiek. Okrem iných je takouto organizáciou BDIH (COSMOS), najprestížnejšia európska certifikačná organizácia prírodnej kozmetiky. Ich logo sa môže dostať na produkt prírodnej kozmetiky iba vtedy, keď jeho zložky vyhovejú komplexnému systému kritérií. Preto napríklad produkt s ocenením (BDIH) COSMOS nemôže obsahovať geneticky modifikované rastliny, ale aj používanie zložiek živočíšneho pôvodu je stanovené prísnymi normami. Dokonca okrem surovín zaváži aj to, či aj balenie rešpektuje životné prostredie. Produkt je ekologický, ak obsahuje výlučne rastlinné suroviny, neobsahuje syntetické farbivá a vonné prísady, ropné deriváty a aj jeho konzervácia sa riešila prírodnými látkami.
Hovoríme o veľmi zdĺhavých kontrolných procesoch, počas ktorých sa skúma spoločná existencia viacerých predpisov a noriem.
Určite tušíte, prečo som vyzdvihla práve organizáciu BDIH (COSMOS). Sme hrdí na to, že viac ako polovica všetkých Mánn už vlastní takého vážené hodnotenie. Kritériá tohto prísneho hodnotiaceho systému som už načrtla v tomto článku z minulosti.
Nepreháňam, ak poviem, že uvedomelým nakupovaním robíte niečo pre udržateľnejší svet, preto sa oplatí ešte hlbšie ponoriť sa do tejto témy. Ste zvedaví, ako môžete byť ešte uvedomelejšími? Dve zlaté pravidlá: kúpte len to, čo naozaj potrebujete a detoxikujte svoje okolie. Pre použitie praktických tipov odporúčam svoje dva predošlé články, v tomto som dala tipy na uvedomelé nakupovanie, v tomto zase na minimalistický domov.
2. Máme problém, ale nie tak, ako si to myslíte
V súvislosti s greenwashingom nie je problémom to, že vy, ako uvedomelý spotrebiteľ sa sklamete v niektorej značke alebo produkte, namiesto ktorého si budete musieť nájsť iný. Problémom je to, že kritériá ochrany životného prostredia sa tu naozaj nenaplnia.
Globálne otepľovanie, zmena klímy, sa deje rovno pred našimi očami, navyše dosť zrýchlene. Už roky prichádzajú zlovestné správy o tom, že stúpa globálna priemerná ročná teplota a zvyšujú sa hladiny morí a oceánov, že Zemi ostáva už len pár rokov do konca, aspoň v súčasnej známej podobe.
Nepopierame, že každá drobnosť, ktorú urobíte pre zníženie svojej ekologickej stopy, pre našu Zem, zaváži. Jednou z takýchto príležitostí je, že pri nakupovaní budete chodiť s otvorenými očami a dáte pozor na to, či sa stretnete so zeleným praním.
Druhou je zase to, že sa budete rozhodovať na základe “aj máličko zaváži“. Tu je hneď jeden tip k starostlivosti o krásu: recykluje balenia svojich obľúbených Mánn! Prázdne tégliky bambuckých masiel sú výborné ako šperkovnice, alebo na skladovanie drobných spomienok.
3. Skutočne ekologické značky sa s vami rozprávajú, počúvajte ich!
O dôležitosti uvedomelého nakupovania sme sa už rozprávali. Toto úzko súvisí aj s tým, aby ste boli uvedomelí aj vo veci informovanosti.
Ako ekologická značka sa my o udržateľnosti nielen rozprávame, ale aj aktívne robíme čo je v našich silách. Ale platí to aj opačne: nielen konáme, ale vás o tom aj informujeme!
Pri popise Mánn, ktoré vás zaujali, vždy nájdete logá organizácií, ktoré ich hodnotili, ale aj v texte zdôrazníme, čo by ste mali vedieť. Takto môžete urobiť rozhodnutie na základe informácií.
Nič nezatajujeme, sme k vám úprimní. Dokonca sa nebojíme priznať ani to, ak na základe vypočutia žiadostí fanúšikov Manny niečo zmeníme. Takto sa to stalo aj vtedy, keď sa vynovilo balenie prírodných Manna mydiel. Mnohí ste sa v minulosti sťažovali na to, že mydlá dostali nielen papierový obal, ale aj nylonový. Vypočuli sme vás, vymenili sme nylon, dokonca sme vyriešili aj to, aby mydlo ostalo hygienické aj bez neho.
Greenwashing je zo strany dotknutých značiek jednoznačne škodlivým obchodným a marketingovým ťahom, pretože namiesto skutočných hodnôt vám dávajú len ilúziu ekologickosti. V najhoršom prípade bez vášho vedomia poškodíte aj životné prostredie, čo vás právom zarmúti aj vtedy, ak zato vôbec nemôžete.
Avšak svojím vlastným absurdným spôsobom je na tom aj niečo dobré. To, že vás to nabáda k akémusi skúmaniu, bádaniu k uvedomelosti, že vďaka tomu budete môcť byť na svoje rozhodnutia ešte viac hrdí!
Pripomienky
Pre pridanie komentáru musíte byť prihlásený!